روایت من از بی احترامی به عکاسان مطبوعاتی در برنامه موج سوم




گویا توهین و بی احترامی در جامعه ما به امری عادی بدل شده است و جالب تر این که عذر خواهی چه رسمی و چه غیر رسمی نیز کاری خلاف عرف این جامعه است. در برنامه موج سوم که با حضور میرحسین موسوی و محمد خاتمی برگزار شد تنها چیزی که موج می زد بی نظمی بود. موج بی نظمی در موج سوم دیدنی بود و آزاردهنده. خبرنگاران و عکاسانی که از ساعت چهارو ربع و شاید زودتر آمده بودند بیش از چهل دقیقه معطل شدند تا بتوانند با خودروهای خود وارد پارکینگ شوند. هر مسولی باید با مسوول دیگری هماهنگ می کرد و او هم با مسوول دیگر و این قضیه چهل دقیقه طول کشید. عکاسان در این سال ها با کلمه هماهنگ نشده آشنایی کامل دارند و سال هاست که منتظرند این کلمه از ادبیات شغلی آن ها حذف شود.
ستاد انتخاباتی موسوی از روز قبل اسامی عکاسان را برای ورود به این همایش گرفت.به یکی از عکاسان با منت گفتند اگر چه لیست ما تکمیل شده اما اسم شما را در لیست جا می دهیم. اما تنها چیزی که در مراسم اثری از آن نبود همین لیست بود. اصلا نیازی به اسم دادن نبود. هرکسی می توانست با یک دوربین به کنار یا روی سن برود.
پس از ورود به سالن هیچ کس مسوول راهنمایی عکاسان و فیلمبرداران نبود تا بتوانند بدون ایجاد مزاحمت برای مردم از در کنار سن وارد سالن شوند.
تعداد زیادی عکاس در جلو سالن بودند که ما که سال هاست عکاس خبری هستیم بسیاری از آن ها را در برنامه های خبری ندیده بودیم. گویا خود ستاد موسوی تعداد زیادی عکاس داشت. نیروهای انتظامات دایم عکاسان را هل می دادند و بی احترامی می کردند. یکی از این ناواردان فرمودند " ما نمی خواستیم رسانه ها رو دعوت کنیم همین که اجازه دادیم برای پوشش این برنامه بیاین خودش خیلیه"
قبل از رسیدن من به عکاسانی مثل محسن شاندیز و محمد صیاد بی احترامی شده بود. عکاسان تصمیم به خروج داشتند که من و چند تن از دوستان گفتیم کمی صبر کنید, هنوز برنامه هم شروع نشده. اگر باز هم بی احترامی کردند تصمیم گروهی می گیریم و سالن را ترک می کنیم.
با اعتراض بچه ها نسبت به برخوردهای زشت انتظامات مسوولان ستاد به عکاسان اجازه دادند تا کنار تریبون پیش بیایند اما اظهار نظر بی خردانه یحیوی مجری مراسم که احساس می کرد می تواند بدون هماهنگی با مسوولان ستاد و با در دست داشتن میکروفون یک طرفه, چینش عکاسان را به دلخواه خود تغییر دهد دوباره همه چیز را به هم ریخت و شرکت کنندگان در مراسم را که از اوضاع حاکم بر عکاسان اطلاعی نداشتند برعلیه عکاسان شوراند.من اسم این کار را یک کار کثیف و سو استفاده از امکان داشتن یک میکروفن یک طرفه می دانم. مجری نامحترم با یک میکروفن احساس قدرت می کند و می خواهد نظر خود را بر جمع تحمیل کند و با این حربه به عکاسانی که از بدو ورود مورد اذیت قرار گرفته اند توهین کند.
پس از حرف های بی خردانه مجری, عکاسان تصمیم به ترک سالن گرفتند. همه خارج شدند و بعد خواهش های مسوولان ستاد شروع شد و آقای مزروعی را هم برای پادرمیانی فرستادند. تصمیم جمع این بود که برنگردند که با وساطت محمد صیاد و با احترام به ایشان بازگشتند. این اتفاقات زمانی افتاد که هنوز میرحسین نیامده بود قضایا هیچ ارتباطی با تیم حفاظت ایشان نداشت.
با ورود میرحسین با این که عکاسان در پشت طناب و منظم ایستاده بودند تا از ورود موسوی عکاسی کنند تعدادی از عکاسان ستاد ایشان بدون ممانعت انتظامات در جلو سن و روی سن آمدند و جلوی تمام عکاسان را گرفتند که این موضوع موجب بی نظمی شد و عکاسان مطبوعات داخلی و خارجی که بیش از دو ساعت با برخوردهای توهین آمیز منتظر همین صحنه بودند که اصلی ترین بخش مراسم از نظر عکاسی بود مجبور شدند که جلو بروند. در این میان برخوردهای فیزیکی زیادی بین انتظامات و عکاسان در گرفت که گاها به زدوخورد تبدیل شد و همین موجب شد بسیاری از عکاسان حرفه ای شاغل در مطبوعات داخلی و خارجی سالن را پیش از ورود خاتمی ترک کنند.
در این مراسم راهب هماوندی رییس, من به عنوان نایب رییس و فرزانه خادمیان مسوول روابط عمومی و عضو هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعات حضور داشتیم و شاهد این اتفاقات بودیم. انجمن صنفی بدون هیچ نیت سیاسی و با دید صنفی در صدد است نامه ای به ستاد آقای موسوی برای برگزاری یک نشست بین هیات مدیره, عکاسان و نمایندگان ستاد بفرستد تا برای تکرار نشدن چنین بی احترامی هایی چاره اندیشی شود.
خبرگزاری های داخلی نیز با اقدام صنفی قابل تقدیری از انتشار عکس های این مراسم خودداری کردند.



Written by : site manager || Date : 30 Apr 2009


Comments‍

حامد صابر

عکاس باید حتی الامکان نامرئی باشه
اساعه ادب که نبود عرض بنده؟

احمد آقاسیانی

آرش سبحانی عزیز،به نظر من مجری برنامه حتی حق ندارد به صورت مستقیم به عکاس اشاره کند، چه برسد به تذکر...
این کار مسئول دارد.وظیفه ی عکاس هم این نیست که به حرف همه گوش کند.

shaigan

امیدوار به برخوردهای جدی‌تری از طرف انجمن صنفی عکاسان مطبوعات و اعضای آن در قبال این بی‌احترامی‌ها در رزهای آینده هستیم.
امضا
شایگان
عضو عضویت تموم شده ولی دوستدار عضویت دوباره !

nima deimary

من تو این برنامه نبودم و نمی دونم چه اتفاقاتی افتاده ولی بعضی از همکارا واقعا مصیبتن. با لنز واید میرن تو دماغ سخنران بعدشم... بنظر من باید آوردن لنز واید تو سالن ممنوع بشه!

آرش سبحانی

کاش یکمقداری دوستان عکاس زحمتکش ما انصاف داشتند، هنگامیکه مجری برنامه بارها تذکر میداد که عکاسان از روبه روی تریبون کنار بروند هیچکس از جایش تکان هم نخورد، آقای آرمین 10 دقیقه روی سن منتظر ماندند تا دوستان عکاس بالاخره راضی شدند و جایی برای سخنران محترم باز کردند...

Please write your comments

    Comments
Name
Email
Website
Security Code
 


___ ___ ___