درباره یک بیوگرافی


حدود دو سال پیش که حسین فاطمی یکی از داوران عکس های دوربین دات نت بود در معرفی او در این سایت او را بهترین عکاس سال 2006 خبرگزاری فرانسه و رویترز معرفی کرده بود. شگفت زده شدم و متاسف از این که چنین معرفی غیر حرفه ای را دیدم. می گویم غیر حرفه ای چون یک عکاس خود را بهترین عکاس سال - آن هم در یک سال - در دو خبرگزاری بزرگ دنیا که رقیب هم هستند معرفی می کند. اما داستان از این قرار بود که خبرگزاری فرانسه هر سال صد عکس برتر سال گذشته خود را به روال تمام خبرگزاری های بزرگ دنیا  بر روی سایت خود قرار می دهد که معمولا عکس های من و عطا طاهرکناره نیز در بین عکس های انتخابی هر سال قرار دارند. در سال 2006 یک عکس هم از عکسهای حسین که توسط من برای خبرگزاری فرانسه خریداری شد در بین صد عکس بود که عکس بسیار خوبی بود. خود حسین از این قضیه خبردار نبود تا این که من در وبلاگ قبلی خود مطلبی نوشتم و از عکس حسین هم نام بردم و از او به عنوان یکی از عکاسان خوب یاد کردم. خبرگزاری فرانسه هم در این مورد هیچ چیزی را به حسین اعلام نکرده بود چون اصولا انتخاب صد عکس برتر هیچ جایزه ای ندارد و رقابتی هم نیست.
زمانی که معرفی او را در سایت دوربین دات نت دیدم مطلب را به او گفتم واظهار بی اطلاعی او را شنیدم در حالی که سایت دوربین دات نت هم او را از روی بیوگرافی وبسایت حسین معرفی کرده بود که بعدا دوربین دات نت آن را تصحیح کرد اما کماکان این مطلب را در بیوگرافی وبسایتش می بینیم. (تا امروز 17 جون 2010)
پس از آن دیگر هیچ وقت عکس های منتخب دیگرعکاسان ایرانی را که گاهی در سال های بعد در بین صد عکس خبرگزاری فرانسه انتخاب می شد اعلام نکردم و تنها دلیل آن رفتار غیرحرفه ای حسین بود. کما این که در سال های گذشته چند عکس از عکاسان ایرانی در این انتخاب ها بود از جمله در سال 2009 که یکی از عکس های علی شایگان در بین صد عکس خبرگزاری فرانسه بود.
حسین فاطمی یا کیشی خودمان وقتی در بیوگرافی وبسایتش خود را عکاس برتر سال 2006 فرانس پرس و رویترز معرفی می کند شاید این عناوین –شلوغ بازی -  ساختگی و دهن پرکن برای کسانی که علاقمند به عکاسی هستند و یا به تازگی وارد این حرفه شده اند جذاب باشد و تحسین برانگیز اما کسانی که حرفه ای هستند و از مناسبات فرامرزی و حرفه ای دنیای عکاسی خبری آگاهند معنای چنین رفتارهایی در جامعه عکاسی را می شناسند. 
نمونه ای برایتان می آورم. امسال خبرگزاری فرانسه 107 عکس برتر دهه گذشته خود را معرفی کرد و چهار عکس از من در بین این انتخاب بود که در مقایسه با تولید چند میلیونی عکس در ده سال گذشته آمار بسیار خوبی است و به همراه یک عکاس فرانسوی بیشترین تعداد عکس را در بین 107 عکس برتر دهه اخیر داشتیم اما این به هیچ وجه به این معنی نیست که من و یا آن عکاس فرانسوی عکاسان برتر خبرگزاری فرانسه در ده سال گذشته بودیم.
 در این که حسین عکاس بسیار خوبی است شکی نیست و من همیشه تلاش او را ستوده ام و سال گذشته که او برای عکاسی به افغانستان کوچ کرد او را تحسین کردم و همواره مشوق او بودم و چند ماه پیش نیز اوقات خوبی را با هم در افغانستان داشتیم اما تمام این ها با رفتار حرفه ای به تکامل و بلوغ می رسد.


Written by : site manager || Date : 17 Jun 2010 || [ عکاسان ]


Comments‍

shaigan

ما که عکسمونو دیدیم. اگه اشتباه نکنم علی آقاربیع همون موقع عکسو تو مجموعه نشونم داد ولی من خیلی خوبم. انقدر ماهم. خیلی اخلاص دارم و از این حرفا. به روم نیاوردم!! چقدر من خوووبم . دیگه پیش میاد بهروز جان بچه خوشحال می شن . یا مترجم گوگل لعنتی براشون اشتب ترجمه کرده یا خودشون دوس داشتن اشتبا ترجمه کنن یه کم حال کنن!

نیما دیماری

ای بابا... چه انتظارایی داری از مردم....

Please write your comments

    Comments
Name
Email
Website
Security Code
 


___ ___ ___